Uppgraderad app är framtiden

Kundappen i Olofström firar fem år med en helt ny version, som lanseras i dagarna. Tillsammans med Evado har kraftbolaget tagit fram ny design och nya funktioner som underlättar kommunikationen med kunderna
och öppnar upp för den digitaliserade framtiden.

Olofströms Kraft var tidigt ute med en kundapp och jobbar via den kontinuerligt med arrangemang som skapar engagemang hos kunderna. Quiz och tipsrundor lockar Olofströmsborna att ladda ner appen och nyttor som elförbrukning och viktiga meddelanden får dem att behålla appen.

Smidigt samarbete

Nu får appen ännu fler smarta funktioner och en modernare design.

– Vi har utvecklat appen i nära samarbete med Evado. Trots avståndet mellan oss i Blekinge och Evado i Norrbotten har dialogen funkat jättebra. Evado svarar snabbt på mejl, utbildar oss och är lyhörda för våra önskemål, säger Nicole Gustavsson, kommunikatör.

Olofströms Kraft levererar el, vatten, avlopp, fjärrvärme, kabel-TV, bredband, telefoni, park och miljö till kommuninvånarna och appen är full av nyttig information för användarna

– Den egna energiförbrukningen, driftkartan som informerar om avbrott och kontaktformuläret där kunden kan ta en bild på en trasig gatlykta, eller felmeddelandet när internet inte funkar, är populära funktioner. Våra kunder uppskattar också meddelanden om nya internethastigheter och när sommarblommor och jordgubbar är planterade i parken, säger Nicole Gustavsson.

Ny chattfunktion

När Olofströms Kraft tar tekniken ett steg vidare med en uppgraderad app finns fler funktioner på plats.

– Vi tror att den nya chattfuntionen blir uppskattad. Där kan användaren chatta direkt med kundtjänst. Lagom till sommaren erbjuder vi också information om aktuella badtemperaturer på våra lokala bad.

Viktigt med utveckling

En stor fördel med den nya appen är att pushnotiser nu kan individanpassas. Uppgifter om avbrott riktas enbart till de som är drabbade.

För bolaget är det en snabb väg ut till kunden och kunden får bara relevant information.

– Olofströms Kraft vill hänga med i utvecklingen, därför var det viktigt att uppgradera vår kundapp. Med fler nya uppdateringar kommer fler möjligheter. Inte minst när det gäller Internet of Things. Det händer mycket spännande saker i framtiden.