Digital mångfald samlas i ny uppfinning

jun 4th, 2015   Evado Mobile Core, Press releaser


IMG_7013-cropped

Från vänster: Fredrik Hellgren, Fredrik Tano, Alexander Nilsson, Rickard Hellgren och Jan Vikberg.
På bilden saknas Camilla Svensson och Per Danvind.

– Luleåföretag revolutionerar mobilanvändning för kommuner och företag

Luleåföretaget Evado vinner stora kunder med en ny mobil uppfinning där alla digitala kanaler samlas på en och samma plats i mobilen.

– Framtiden är här och med vår flexibla lösning når vi ut till kunder och personal med unik information och direktmeddelanden på minuten, säger Rickard Hellgren, Evado.

Det unika med plattformen är att det inte handlar om webb eller app, utan både och. Det är en lösning som förenklar vardagen för människor och sparar pengar och tid för kommuner och företag.

Evado har med sin plattform för appar tagit ett rejält kliv från information till snabb interaktion. Allt fler kommuner, energibolag och privata företag har valt den flexibla lösningen med Evado Mobile Core.

Rickard Hellgren, Evado, säger att framtiden handlar om att nå ut till kundkretsen och personalen på minuten. I dag är det inte möjligt via webb – såvida inte användaren går in på webben. Den nya appen har stöd även för befintlig webb och nås enkelt via smarta telefoner, vilket är naturligt då vi som användare idag tillbringar mest tid där.

– Det unika med vår uppfinning är att det inte handlar om antingen webb eller app, vi samlar ALLA digitala kanaler på samma ställe och har stöd för befintlig webb i appen också. Denna app kontrolleras sedan av en server i molnet för att exempelvis ge unik information till en enskild kund eller medborgare. Det förenklar slutanvändarens vardag samtidigt som kommuner och företag sparar pengar och tid genom en mycket flexibel lösning. Kunderna gör jobbet och informationen går rakt in i affärssystemen säger Jan Vikberg, Evado.

Uppskattad pushfunktion
Karlstad, Västerås, Boden, Nacka och Piteå är kommuner som redan använder sig av dem mobila plattform som Evado erbjuder. Piteå-appen har funnits i ett år och något som informationschefen Marie Lindgren noterat är att pushfunktionen är särskilt uppskattad bland kommuninvånarna.

– Vi har haft både vattenläckor och bussförseningar på grund av vinterhalkan och då plingar det till i mobilen hos användaren som får snabb information direkt i sin mobil, säger hon.

Ett plus med meddelandefunktionen är också att den är kostnadsfri, till skillnad från exempelvis SMS-aviseringar. Gränssnittet gör det dessutom möjligt att rikta meddelanden så att de enbart når dem som berörs av ärendet.

Flexibel och lätt att hantera
Piteappen3Marie Lindgren säger att Piteå-appen hela tiden utvecklas och byggs ut och att en fördel är att det, tack vare app-plattformen, är mycket flexibelt.

– Just nu har vi en appfunktion för Piteå Summergames. Där kan användaren snabbt få en överblick över var och när matcherna spelas, även resultaten kommer att synas i funktionen.

Förutom kundnyttan är användarvänligheten en stor fördel med Evado Mobile Core. Med några enkla knapptryckningar kan nästan vem som helst tända och släcka tjänster.

– Så fort du vill addera information till en traditionell app krävs att du vänder dig till en apputvecklare, vår lösning sparar 60-70 procent av den kostnaden eftersom du klarar av det själv. Dessutom går det fort att förändra innehållet då informationen finns i kundens befintliga system, säger Rickard Hellgren, Evado.

En enda app – oändliga varianter
Snabbt, smart och flexibelt är ledorden för plattformen som Evado utvecklade när de såg att den traditionella sortens appfunktion var alltför fyrkantig.

– Den har sin givna livslängd och saknar den flexibilitet vi ville åstadkomma. I vår plattform ryms alla små program i ett stort program och vi slipper exempelvis skriva om koden för varje enskild app så fort Apple ger ut en ny mobiltelefon. Sammantaget ger det en prisvärd lösning med mervärde för våra kunder och det är därför vi redan attraherat så många kommuner och företag, säger Rickard Hellgren.

Att de enkla, snabba funktionerna också gillas av slutkunden är det heller ingen tvekan om. En enda app kan uppstå i hundratusentals olika varianter, beroende på vilken information användaren väljer. Appen skräddarsys efter varje persons önskemål. Den som bor i lägenhet är troligen inte intresserad av information om soptömning, medan det är relevant för villaägaren. Barnfamiljen vill ha snabb åtkomst till lärportaler, medan det är ointressant för den som inte har skolbarn.

Smart kommunikation med elkunder
Vid sidan av kommunerna erbjuds också 47 el- vatten- och miljöbolag att ta del av app-plattformen, tack vare Evados samarbete med CGI. Gävle Energi och Luleå Energi är bland de första att samla interna och externa tjänster i den smarta lösningen. Luleå Energi räknar med att den nya appen ska vara igång under hösten 2015.

Patrik-Andersson-1– Vi ser fram emot att lansera en app med stor användarnytta. Kunderna kommer bland annat att kunna förnya elavtal, se sina fakturor, följa sin förbrukning av el och fjärrvärme, se utvecklingen på spotpriset och vi kommer senare att kunna skicka information om driftstörningar direkt till kundernas smartphones. Samtidigt innebär det snabbare kommunikation och minskad pappershanteringen. Ja, listan på förbättringar är lång och utvecklingspotentialen stor, säger Patrik Andersson som är elhandelschef på Luleå Energi.

En snabb och spännande utveckling
Även Evados Jan Vikberg och Rickard Hellgren förutspår en snabb utveckling och ser att vi inom en snar framtid har smarta hem där vi på distans, via våra smarta telefoner, kan sköta allt ifrån belysning och dörrlås, till att slå av och på tv-apparater:

– Möjligheterna är obegränsade och vi kommer att kunna fixa många saker via mobilen som i dag kräver besök, telefonsamtal och blanketter. Information är dåtid, interaktion är det som gäller nu. Dagens teknikanvändare nöjer sig inte med att själv söka information på en webbsida som kräver tiotalet klick, de använder sin mobil i farten och vill lösa uppgiften direkt. Och den nya generationen kräver ännu mer i framtiden, säger Jan Vikberg.